ראש השנה תשפ"ג

ידידים ושותפים יקרים,

אנחנו פותחים את השנה החדשה עם מגוון מיזמים שיוצאים לדרך. גם השנה נמשיך להרחיב ולבסס את הקיים, לצד תהליך חשיבה אסטרטגי למיקוד ודיוק נושאי הליבה ודרכי הפעולה שישיגו את מירב ההשפעה לחיזוק החברה הישראלית בחמש השנים הבאות.

בשנה האחרונה המשכנו את פעילותנו בתחומי החינוך, וחינוך מדעי-טכנולוגי בפרט, חיזוק קהילות, טיפול ומיגור האלימות במשפחה, וקידום תעסוקה בפריפריה ולמען תושבי הפריפריה.

בין דרכי הפעולה של הקרן יש מקום מרכזי לאסטרטגיית העבודה הרשותית, שתקבל דגש נוסף בשנים הקרובות. זאת מתוך הבנה שהשלטון המקומי מהווה מנוע משמעותי לקידום והנגשת הזדמנויות למוביליות חברתית-כלכלית מינקות לבגרות.

שיתוף הפעולה הבין-מגזרי בעבודה עם הרשויות המקומיות לצד שותפים רבים ונוספים בממשלה, בעולם הפילנתרופי ובמגזר העסקי הינו מכפיל כוח משמעותי, והתוצאות מוכיחות זאת שוב ושוב.

מאחלים שנה טובה, שנה של מסעות למחוזות של התחדשות, צמיחה ועשיית טוב.

שאול שני
יו״ר
פרנסואה לוואן
נשיא
מיכל כהן
מנכ״לית

קהילות לומדות בשלטון המקומי

הקמת הקהילות המקצועיות הלומדות (COP), מהלך משותף של קרן רש"י ומשרד הפנים, נועד להביא לידי ביטוי את "חכמת ההמונים" – הידע הנמצא אצל בעלי התפקיד ברשויות המקומיות – לטובת למידה משותפת ופיתוח אישי ומקצועי, אשר יובילו לשיפור השירות והרחבת ההזדמנויות לתושב.

במסגרת המיזם מוקמות בימים אלה ארבע קהילות לומדות בתחומים: חינוך, אסטרטגיה דיגיטציה ופיתוח כלכלי. כל קהילה תהווה רשת של 30-40 בעלי תפקיד ממגוון רשויות, שעוסקים בעולמות מקצועיים דומים ויעשירו זה את זה באמצעות החיבורים הבין-אישיים ושיתוף הידע. לכל אחת מן הקהילות הללו תוקם בהמשך גם קהילה רחבה בת מאות בעלי עניין שתהווה כר פורה לשיתוף והנגשה של ידע ופרקטיקות נבחרות.

בנוסף לערך המוסף שמשתתפי הקהילות יביאו לרשויות שלהם ולעצמם, למהלך עשויה להיות השפעה גדולה על תהליכי רוחב ברמה הלאומית. בין היתר יושפעו תהליכים הנוגעים ליחסי הממשלה והשלטון המקומי, פיתוח והסדרת עקרונות עבודה של בעלי תפקיד בשלטון המקומי, הנגשת ידע נרחב לדרגי השטח, הסרת חסמים, ועוד.

מקדמים הזדמנויות בחינוך

אתגרי מערכת החינוך הינם רבים ומתעוררים מדי שנה לקראת פתיחת שנת הלימודים. אנחנו מאמינים כי השקעה ביצירת רצף חינוכי איכותי מלידה עד י"ב היא אחת ההשקעות בעלות התשואה החברתית הגדולה ביותר. התכניות שלנו בתחום זה מכוונות לייצר הזדמנויות חינוכיות שוות לילדים ובני נוער בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, אל מול אלו הקיימות במרכז הארץ, גם בכיתה וגם מחוץ לשעות בית הספר.

טעימה מהמיזמים והתכניות החדשות של קרן רש"י ושותפיה בתחום החינוך

"את לא מצליחה להבין איך לימדת בלי זה לפני כן. השינוי הוא עצום, גם אצלי בתור מורה וגם אצל התלמידים." – מורן, מחנכת כיתה במיזם רבדים+

רבדים+ - רשת תמיכה פדגוגית לבתי"ס יסודיים

תכנית רבדים+ של העמותה לתפנית בחינוך מעניקה מעטפת של הדרכה אישית ומקצועית, בקרה והערכה לסגלי ההוראה ולמנהלי בתי הספר היסודיים.

צוותי ההוראה מעידים על השינוי שחל בעבודתם הודות לחיזוק המיומנויות ולכלים שהמיזם מעניק. ההצלחה נמדדת גם בשיפור משמעותי בהישגי התלמידים: לאחר שבתחילת שנה"ל יותר ממחצית מהתלמידים לא עמדו ברמת הידע הנדרשת, בסוף השנה חלה ירידה דרמטית בשיעור הנכשלים. לדוגמה, באחד מבתי הספר עלה שיעור המצליחים במבחן בעברית בכיתה ג' מ-37% ל-71% ובכיתה ד' מ-21% ל-61%; במתמטיקה נרשמה עליה מ-40% ל-70% בכיתה ג' ומ-65% ל-85% בכיתה ד'.

המיזם פעל בשנה האחרונה ב-11 בתי ספר בפריפריה, ואנו נמצאים כעת בתהליך הרחבה לקראת הכפלת מספרם בשנה הקרובה.

שותפים: משרד החינוך, רשויות מקומיות, קרן משפחת ג'רלד וגייל רונסון, קרן משפחת סמואלס, קרן נעמי פראוור קדר, קרן בן ואסתר רוזנבלום, בנג'מין וורן, הפדרציה היהודית של יוסטון, קרן משפחת שטיינהרט בישראל, מספר קרנות אנונימיות

תכנית קראו עוד

קהילה לומדת - STEM אקוסיסטם ומיומנויות האה ה-21

המהלך אותו מובילה קרן רש"י בשיתוף עם קרן סמואלי והרשויות המקומיות לבניית מודל של אקוסיסטם יישובי חברתי-חינוכי-כלכלי שיכין את הילדים לאתגרי העתיד, כולל כבר את קריית מלאכי, שדרות, אופקים וירכא ואת אשכול בית הכרם – וכעת הוא מתרחב לשני יישובים נוספים: נהריה וקריית שמונה.
במקביל, יוצא לדרך מהלך משלים להקמה של קהילה לומדת או קהילת ידע – Community of Practice (CoP), שתחבר את האקוסיסטמים הקיימים ותפתח חדשים. קהילה זו תאפשר למידה הדדית ופיתוח יוזמות משותפות, לצד השפעה על הקצאת משאבים וקידום מדיניות לאומית בתחום ה-STEM.

שותפים להובלת המהלך: קרן ביחד, קרן סמואלי, קרן חוסידמן, קרן גילברט, הפדרציה היהודית של קליבלנד

המהלך אותו מובילה קרן רש"י בשיתוף עם קרן סמואלי והרשויות המקומיות לבניית מודל של קראו עוד

עתודות לגיל הרך

מערכת הגיל הרך בישראל מתמודדת עם תקצוב והשקעה לאומית נמוכים, מחסור בשירותים איכותיים לילדים ולהורים, פרגמנטציה והעדר תיאום בין משרדי ממשלה שונים, ועוד. בכדי להוביל שינוי נדרשת עבודה רב מערכתית, בין-משרדית ובין-מגזרית אותה תקדם מנהיגות מחויבת, יצירתית ויזמית תוך שיתופי פעולה רחבים.
במובן זה 'עתודות לגיל הרך' הינו מיזם פורץ דרך. הוא יתחיל לפעול בשנה הקרובה במטרה ליצור רשת של מנהיגות ומנהיגים המאיישים או צפויים לאייש בעתיד תפקידים בכירים בעלי השפעה על תחום הגיל הרך. חברי וחברות הרשת יפעלו במשותף לקידום ושינוי מדיניות בנושא.

שותפים: משרד החינוך, משרד הרווחה, משרד הבריאות, משרד רוה"מ – אגף עתודות לישראל, התכנית הלאומית לילדים ובני נוער בסיכון (360), המועצה לגיל הרך, מרכז השלטון המקומי, ג'וינט-אשלים

מערכת הגיל הרך בישראל מתמודדת עם תקצוב והשקעה לאומית נמוכים, מחסור בשירותים איכותיים לילדים ולהור... קראו עוד

כשאנחנו חולמים לבד זהו רק חלום, אך כשרבים חולמים יחד זוהי ראשיתה של מציאות חדשה.
פרידנסרייך הונדרוואסר, אמן ואדריכל