לנוכח יוזמות מבטיחות והשקעות גדולות של קרנות פילנתרופיות וארגונים חברתיים, עולה שאלה מכריעה אחת: האם באמת משהו זז? אימפקט הוא האומץ לשאול לא רק אם עשינו הרבה, אלא אם עשינו את הדבר הנכון. זוהי גישה שמחייבת אותנו לבדוק מה השתנה בחיים עצמם, ולא רק כמה פעילויות עשינו. היא יוצרת שפה משותפת לפילנתרופיה, לרשויות המקומיות, לעסקים ולארגוני שטח: מי עושה מה, באיזה מנגנון נוצר השינוי, עבור מי, באיזה היקף, ומה נשאר גם אחרי שהתקציב מסתיים. אימפקט אמיתי מודד השפעה לאורך זמן, מוכן להודות כשמשהו לא עובד, ומסיט משאבים למה שכן.
אימפקט הוא המצפן: קובע יעד, מודד, לומד ומרחיב רק כשיש היתכנות מוכחת
דו"ח האימפקט שיצרה קרן רש"י, מציע מסגרת תפיסתית שממפה תוצאות והשפעה חברתית לאורך זמן, על בסיס נתונים ועדויות, כדי לנווט את הפעולה למה שבאמת מזיז את המחוג. באמצעות מדידה והערכה, סיפורי מקרה ותובנות מהשטח, גישה כזו מכוונת את המערכת כולה לקבלת החלטות מדויקות, להקצאת משאבים חכמה ולהרחבת מודלים שהוכיחו את עצמם. היא קוראת לנו להביט על השדה כולו ולא רק על התוכנית הספציפית, ולשאול לא רק "כמה עשינו?" אלא מה השתנה באופן מהותי – בקרב ילדים, בני נוער וצעירים, אצל משפחות וקהילות בפריפריה.
מה מודדים ומדוע זה חשוב?
מדידה טובה אינה מסתפקת כאמור בתשומות (כמה השקענו) או בתפוקות (מה ביצענו), ובנוסף על תוצאות לאוכלוסיית היעד היא בוחנת השפעה בקנה מידה קהילתי, אזורי ואפילו ארצי – שינוי מדיניות, פרקטיקה ושיח ציבורי. זהו סולם מדידה רב-ממדי שממקם את הפרויקט בתוך ההקשר הרחב שלו ומחייב אותנו לשאול את השאלות הנכונות: כיצד הושקעו המשאבים? האם הפעילות התבצעה בהתאם למתוכנן? האם השיגה את התוצאות המצופות עבור אוכלוסיית היעד? האם היה שינוי ברמת הקהילה המקומית? והאם השינוי המקומי התרחב לרמה המערכתית או הלאומית?
אז איך מייצרים אימפקט?
אימפקט ממשי נוצר כשהארגון יודע להגדיל את השפעתו מעבר לפרויקט הבודד, לבנות מעגלי השפעה רחבים, ולחבר סביבם שותפים מהמגזר הציבורי, העסקי והחברתי:
- רשתות שותפים רב-מגזריות -חיבור מומחיות, משאבים ודרכי פעולה של רשות מקומית, משרדי ממשלה, עסקים וארגוני חברה אזרחית.
- טיפוח שגרירים וסוכני שינוי – אנשים ונשים שמחוברים למשימה ולערכים וממשיכים "להפיץ את הבשורה" גם מעבר לזמן ההתערבות.
- למידה תוך כדי תנועה — גמישות, תיקון מסלול, ותרבות ארגונית שמקדשת שיפור מתמשך ולא שלמות על הנייר.
- יזמות חברתית – זיהוי צורך, בניית פתרון, הוכחת יעילות בפיילוט, ואז הרחבה והטמעה לטובת קיימות.
כך נראה מנגנון התרחבות של מעגלי השפעה: מהיחיד, דרך הקהילה, אל המדיניות.
חשוב לזכור: שינוי חברתי משמעותי אינו נוצר ע"י גוף יחיד. לכל שותף ערך ייחודי: רשות מביאה תשתיות וגישה ישירה לאנשים; משרדי ממשלה – מסגרות רגולטוריות; עסקים – סטנדרט ביצוע, טכנולוגיה ופתיחת דלתות; ארגוני שטח – אמון ומעורבות קהילתיים. ואת הערך המוסף שלנו אנחנו רואים ביכולת לחבר, לייצר הסכמות ולהסיר חסמים. התוצאה: פחות כפילויות, יותר סנכרון, והחלטות שמבוססות הן על נתונים והן על המציאות בשטח. זו לא סיסמה – זו דרך עבודה.
שקיפות שמייצרת אמון
דו"ח האימפקט של קרן רש"י, הוא התחייבות לתרבות של למידה מתמשכת, תנאי לשותפות מקצועית ולמינוף משותף של משאבים .יעד ברור, תפקיד מוגדר לכל שותף, ושגרות עבודה שמתרגמות כוונה לתוצאה.