מיזם אופקים

פיתוח ויישום מודל הפעלה מיטבי לכפרי הנוער בקצה הרצף, שיקדם מוביליות חברתית תוך התייחסות לאתגרים הייחודיים לנוער זה.

נערים ונערות בקצה רצף הסיכון החיים בכפרי נוער חינוכיים-טיפוליים סובלים מפערים במיומנויות חיוניות לקידום מוביליות חברתית, לצד קשיים רגשיים, לימודיים וחברתיים. בנוסף, הכפרים עצמם מתקשים לתת לחניכים מענה מתאים בגלל חוסר בתשתיות ניהוליות ופדגוגיות התומכות בקידום מוביליות.

על בסיס תהליך מקדים לאפיון האתגרים והצרכים הייחודיים של כפרי הנוער בקצה הרצף בכלל, ובניית תכניות אסטרטגיות לכמה מהם, יצאנו למיזם משותף עם עמותת IVN, ג'וינט-אשלים והמינהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך. זהו פיילוט בשלושה כפרים – קריית יערים, מנוף ורמת הדסה – המלווה אותם בתרגום התכנית האסטרטגית לתכנית עבודה וביישומה בשטח.

המיזם משלב מספר מהלכים מקבילים:

ברמת הפרט: פיתוח והפעלה של מענים חדשניים המתאימים לאופיו של כל כפר ולצרכים של תלמידיו כפי שזוהו בשלב המקדים. לדוגמה: מרכז שייכות למניעת נשירה, מודל קידום בריאות בדגש על שימוש בחומרים אסורים, ועוד

ברמת המערכת: חיזוק יציבות הכפרים דרך הטמעת גישה מבוססת נתונים, פיתוח כלים ניהוליים, וקידום מקצועי של צוותי החינוך.

ברמת התפיסה: גיבוש מודל הפעלה מיטבי לכפרי הנוער בקצה הרצף, שיקדם מוביליות חברתית-כלכלית עם התייחסות לאתגרים הייחודיים לנוער זה, ובשילוב פיתוח של כלים ארגוניים ופדגוגיים.

בסיום הפיילוט, משרד החינוך יפעל להרחבתו תוך הטמעת המודל בכפרי נוער נוספים.

שותפים

שותפים

ממשלה | פילנתרופיה

אולי יעניין אותך גם

מנהיגות מדעית

בני נוער המשמשים כמדריכים לילדי ביה"ס היסודי יוצרים אצלם עניין במדע וטכנולוגיה דרך פעילות חווייתית, ומחזקים את הביטחון שלהם עצמם ביכולתם להצליח בלימודי מדעים באקדמיה.

דרך האתגר

סיוע לימודי המשולב עם פעילות חברתית וספורט ימי ואתגרי תורמים לחיזוק תחושת המסוגלות העצמית של בני נוער כדי למנוע את נשירתם מבית הספר.

עוגן קהילתי

כפר נוער ייחודי בו פועלות מספר מסגרות משלימות היוצרות רצף טיפולי-חינוכי עבור בני נוער במצבי סיכון שונים מבלי לנתק אותם מן המשפחה והסביבה המוכרת.