< בחזרה לבלוג

הכירו את מר קו העוני

איך נראית המציאות היומיומית של משפחות החיות מתחת לקו העוני, ולמה כל כך קשה להחלץ ממצב זה?

כמעט כל משפחה חמישית בישראל נמצאת מתחת לקו העוני. עבור משפחות אלה, החיים הם התמודדות יומיומית עם מחסור – מחסור במשאבים, מחסור בהזדמנויות ומחסור בחוויות של הכרה חברתית וכבוד.

החיים בעוני משמעם להיות עסוק יום-יום בדאגות הקשורות בעוני, דאגות שצורכות הרבה משאבים נפשיים ורגשיים ומשאירות מעט מאד כוחות להתמודדויות אחרות. לקושי זה נוספים חסמים כמו יוקר המחייה, עבודה קבלנית וחובות בריבית גבוהה. לרוב המשפחות הללו, אם לא לכולן, יש רצון עז להחלץ ממעגל העוני, אבל אין להן את הכלים לעשות זאת.

לפני שלוש שנים התחיל משהו לזוז עם השקת נושמים לרווחה, יוזמה של משרד הרווחה בשיתוף עם קרן רש"י וג'וינט ישראל לקידום מוביליות חברתית-כלכלית בקרב משפחות החיות בעוני ובהדרה חברתית. מדובר לא רק בעוד תכנית אלא בגישה חדשה המתבססת על ההבנה שהעוני הוא רב ממדי ונוגע בכל תחומי החיים, ולכן גם הטיפול בו צריך להיות כזה. זוהי גישה המשנה את יחסי הכוח מטפל ("חזק") – מטופל ("חלש"), ובעיקר רואה במשפחה שותפה מלאה בתהליך, מוצאת את החוזקות שלה ומעצימה אותן.

למשפחה ולמאבקה בעוני מצטרפים עובד סוציאלי ומלווה משפחות, שיוצרים איתה קשר קרוב ועמוק. יחד הם מתחילים לנוע קדימה, להציב מטרות בתחומי חיים שונים – מיצוי זכויות, שילוב בתעסוקה, ניהול כלכלת המשפחה ועוד – ולנסות להגיע אליהן. במקביל, סל מענים גמיש מסייע להגשים חלומות כמו שיפור תנאי החיים בבית והשלמת השכלה או הכשרה מקצועית. השילוב בין מענה לצרכים חומריים וצרכים רגשיים מאפשר למשפחות "לנשום לרווחה", לעבור מחוסר אונים וייאוש לתקווה וליצור את השינוי המיוחל בחייהן.

צפו בסרטון: "הכירו את מר קו העוני"

28.11.2018

אולי יעניין אותך גם

26.06.2022
להתרכז בגיל הרך

בתכנית החומש לחברה ערבית יש בשורה של ממש, אבל חסר מרכיב קריטי שבלעדיו היכולת להוביל לשינוי עמוק ולצמצום פערים מוגבלת – השקעה בגיל הרך, שיש לו חשיבות מכרעת בחיי הילד ובהתפתחותו.

קראו עוד
22.06.2022
ללא גבול: לקות לא צריכה להיות מוגבלות

לקות אינה מחייבת מוגבלות, אלא נוצרה במפגש בין לקות האדם לסביבה. הנגשת המרחב הציבורי והדיגיטלי לאנשים עם מוגבלויות מעוגנת בחוק ובתקנות, אך חשובה לא פחות היא המודעות לנושא.

קראו עוד
06.06.2022
מורים טובים זקוקים לא רק לשכר הולם

שוב ושוב מצמצמים את הטיפול בבעיות המורים והמורות במערכת החינוך לעניין השכר בלבד, ומותירים את הטיפול בסוגיה המהותית של מעמד המורה לעתיד – כזה שלעולם לא מגיע.

קראו עוד