< בחזרה לבלוג

הילדים שמצליחים כנגד כל הסיכויים

מוביליות או ניידות (ניעות) חברתית היא האפשרות או היכולת של האדם לטפס מעל נקודת המוצא, המשפחה והסביבה בה נולד. במילים פשוטות, זהו ניתוק הקשר בין הרקע של הילד לבין סיכוייו להצליח.

לכאורה, החינוך הוא הכלי המרכזי בעזרתו ניתן לנתק את הקשר ולאפשר מוביליות חברתית. אבל בפועל, פערים לימודיים נוצרים כבר לפני גיל הגן ולעיתים קרובות דווקא הולכים וגדלים בהמשך.

כדי להבין איך זה קורה, דמיינו ילד שמגיע מהבית עם יתרון בידע ובכישורים, ונעזר בהם כדי להתקדם יותר ויותר תוך ניצול ההזדמנויות שמערכת החינוך מעמידה לרשותו. לעומתו, ילד עם נקודת פתיחה טובה פחות יתקשה לסגור את הפער ולממש את היכולת שלו.

האם אפשר אחרת? בארגון OECD בדקו זאת על בסיס הישגי התלמידים במבחני פיז"ה (PISA) – מבחני השוואה בינלאומיים בקריאה, מתמטיקה ומדעים הנערכים אחת לשלוש שנים. הגרף הבא מתוך דו"ח של הארגון מראה כמה מבין הילדים הנמצאים ברבע התחתון מבחינת הרקע החברתי-כלכלי שלהם השיגו ציונים המציבים אותם ברבע העליון ברמת ההישגים במבחן פיז"ה האחרון (2015).

כפי שניתן לראות, בממוצע כמעט 30% מהתלמידים הצליחו להגיע להישגים גבוהים כנגד כל הסיכויים, ובכמה מדינות מדובר אפילו ביותר מ-40%! למרבה הצער, אצלנו המצב פחות משמח: רק 15% מהתלמידים מצליחים להתגבר על נתוני הפתיחה הקשים שלהם. תחשבו על כל שאר הילדים וכמה פוטנציאל יורד לטמיון בכך שמערכת החינוך שלנו לא מגיעה לתוצאות כמו אלה של מדינות אחרות.

החדשות הטובות הן שאם מגדילים את שוויון ההזדמנויות, מי שמרוויח מכך הם בעיקר התלמידים המוחלשים. מחברי המחקר כותבים: "צעדים המצמצמים את השפעתו השלילית של המצב הסוציואקונומי של תלמידים על הישגיהם הלימודיים כוללים הפניית משאבים נוספים לבתי ספר עם שיעור גבוה של תלמידים תת-משיגים, ויישום סטנדרט גבוה של הוראה ולמידה בכל כיתה."

זו הגישה שמנחה אותנו במיזם "רבדים" של קרן רש"י, הפועל לחיזוק בתי ספר יסודיים תת-משיגים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית. המיזם מעניק מעטפת של תמיכה לכלל תלמידי בית הספר וליווי לצוות המקצועי כדי להשפיע על המוביליות החברתית וסיכויי ההצלחה של הילדים.

23.01.2019

אולי יעניין אותך גם

08.03.2023
יום האישה 2023: שום דבר כבר לא מובן מאליו

114 שנים מאז צויין לראשונה יום האישה הבינלאומי, עדיין לא חסרות סיבות לציין אותו: מספר הח"כיות בירידה, פערי השכר עומדים על 32%, נשים ממשיכות לחוות אלימות, וכעת התחלנו לחשוש שזכויותנו הבסיסיות ילקחו.

קראו עוד
04.12.2022
אבי מעוז לא יצליח להשתלט על התכנים במערכת החינוך

התכנים החיצוניים שנכנסים לכיתות עוברים דרך מנהלי בתי הספר וצוותי החינוך, וללא הכתבה של אף אחד מלמעלה, וגם הציבור מתפקד כשומר סף – והבהיר שיש לו קווים אדומים ברורים.

קראו עוד
24.11.2022
אנחנו השינוי

העיסוק בשאלות כמו למה היא לא ביקשה עזרה או עזבה מגלם את כל מה ששגוי באופן בו אנחנו מבינים את תופעת האלימות במשפחה, ולא יקדם סיוע לנשים הנמצאות במלכודת האלימות. שינוי משמעותי יתחיל כשנפסיק להסב את המבט ונתחיל להקשיב.

קראו עוד