< בחזרה לבלוג

משכילה, יכולה

"זו הרגשה ענקית של סיפוק. למרות כל מה שעברתי, למרות שתמיד אמרו לי שאני לא יכולה, הוכחתי לעצמי ולסביבה שאני מסוגלת ושיש בי הרבה יותר".

קמי יפית אשכנזי מעכו, אם יחידנית לשתי בנות, סיימה תואר ראשון בחינוך במכללת גליל מערבי במסגרת תכנית "משכילה", שהיא חלק מתכנית מלגות קציר של קרן רש"י.

"באתי מבית שיש בו אלימות", קמי מספרת. "שניה לפני שהאלימות הופנתה כלפי הבנות שלי קמתי והלכתי. אחרי מה שהן עברו, ואחרי שעבדתי איתן עד שהיו יציבות וחזקות, החלטתי ללמוד חינוך כי זה מה שהכי עניין אותי, זה בא לי מהלב. עזבתי את העבודה והתמקדתי בלימודים, כדי שאוכל לעזור לילדים אחרים לעבור תהליך דומה ולשנות את עתידם".

בישראל יש כ-170,000 משפחות חד הוריות בישראל, ש-90% מתוכן הן משפחות של אמהות יחידניות. הנשים הללו מתקשות לעיתים קרובות למצוא עבודה מתגמלת ויציבה בגלל השכלה נמוכה, היעדר מקצוע, חוסר ניסיון תעסוקתי ועוד. עקב כך, משפחה חד-הורית נמצאת בסיכון גבוה לחיות בעוני ותתקשה יותר להחלץ ממנו, מה שפוגע בחוסנה של המשפחה כולה ובעתידם של הילדים.

מטרתה של תכנית "משכילה" היא לאפשר לאמהות יחידניות (ולהורים יחידניים בכלל) להתקדם ולשפר את מצבן באמצעות השכלה גבוהה. התכנית החלה בשנת 2006 והוכיחה את הצלחתה ביצירת שינוי בחיי הבוגרות ומשפחותיהן בהיבטים כלכליים, תעסוקתיים וחברתיים. לאור ההצלחה, התכנית פועלת כיום כמיזם משותף עם משרד הרווחה אשר שם דגש על קידום התפתחות מקצועית מיטבית, שיפור המצב התעסוקתי והעלאת רמת השכר של המשתתפות.

כמו רוב הסטודנטיות בתכנית, קמי אומרת כי ללא המלגה לא היתה מצליחה לסיים את הלימודים. "זה קשה. אני מרוויחה שכר מינימום ויש לי הרבה הוצאות על הבנות שלי. בזכות המלגה יכולתי להחזיק מעמד. תכנית משכילה גם העמידה לרשותי מאמנת אישית שעזרה לי להתמקד ולתעדף את הדברים בהם עלי להשקיע".

"ברגע שאת מצליחה ועוברת מבחנים ומטלות, זה מפתח אצלך תחושת מסוגלות. הילדים פונים אליך לבקש עזרה בשיעורים ומכבדים אותך יותר. כשהבנות שלי רואות אותי, גם הביטחון העצמי שלהן גדל. גם הן מאמינות שהן יכולות ומשקיעות יותר בלימודים. הגדולה מתחילה ללמוד בכיתת מצטיינים במגמת רפואה ופיסיקה, והקטנה עלתה הקבצה באנגלית ובמתמטיקה. זה בהחלט אפשרי, לשפר את חייך ואת חיי ילדייך".

קמי היתה סטודנטית מצטיינת לאורך כל תקופת לימודיה, והיא מתחילה בקרוב בלימודים לתואר שני בחינוך. במקביל, היא עובדת במיזם "מפגש" המסייע למשפחות במצבי הזנחה כדי למנוע את הוצאתם של הילדים מהבית. היא גם מתנדבת בקבוצה הפועלת למען קידום נשים במשפחות חד הוריות בעכו, שרבות מהן חוו אלימות במשפחה, ומארגנת פעילויות פנאי והרצאות להשכלה והעצמה. קמי עצמה מרצה ומספרת את הסיפור האישי שלה, ומעודדת את הנשים לצאת ללימודים כפי שהיא עשתה.

07.09.2020

אולי יעניין אותך גם

26.06.2022
להתרכז בגיל הרך

בתכנית החומש לחברה ערבית יש בשורה של ממש, אבל חסר מרכיב קריטי שבלעדיו היכולת להוביל לשינוי עמוק ולצמצום פערים מוגבלת – השקעה בגיל הרך, שיש לו חשיבות מכרעת בחיי הילד ובהתפתחותו.

קראו עוד
22.06.2022
ללא גבול: לקות לא צריכה להיות מוגבלות

לקות אינה מחייבת מוגבלות, אלא נוצרה במפגש בין לקות האדם לסביבה. הנגשת המרחב הציבורי והדיגיטלי לאנשים עם מוגבלויות מעוגנת בחוק ובתקנות, אך חשובה לא פחות היא המודעות לנושא.

קראו עוד
06.06.2022
מורים טובים זקוקים לא רק לשכר הולם

שוב ושוב מצמצמים את הטיפול בבעיות המורים והמורות במערכת החינוך לעניין השכר בלבד, ומותירים את הטיפול בסוגיה המהותית של מעמד המורה לעתיד – כזה שלעולם לא מגיע.

קראו עוד