< בחזרה לבלוג

למצוא את הממציאים האבודים

מה הקשר בין הכנסת ההורים לביו הסיכוי של ילד או ילדה להפוך לממציאים בבגרותם? וכמה זמן ייקח לסגור את הפער בשיעור הממציאים בין נשים לגברים בקצב הנוכחי?

שאלות אלה ואחרות עמדו במוקד מחקר של Opportunity Insights, גוף הפועל באוניברסיטת הרווארד בארה"ב שמנתח בסיסי נתונים גדולים (big data) כדי לבחון איך לשפר את המוביליות החברתית, ופועל יחד עם בעלי עניין נוספים לחולל שינוי תוך יישום התובנות העולות מן הממצאים.

דו"ח המחקר שפורסם לפני כשנה תחת הכותרת "האיינשטנים האבודים: חדשנות והזדמנות באמריקה", קישר בין מידע על רישום פטנטים מדעיים לבין נתונים על הישגים לימודיים (ממערכת החינוך) והכנסות (מרשות המיסים). המסקנות מתבססות על מידע לגבי כ-1.2 מיליון ממציאים בארה"ב ומצביעות מה צריך לעשות כדי לעודד חדשנות.

המחקר מצא פערים גדולים בשיעור הממציאים בין אנשים מרקע כלכלי-חברתי שונה, בין לבנים לשחורים ובין נשים לגברים. לדוגמה, הסיכוי של ילד ממשפחה במאיון העליון להיות ממציא גדול פי 10 מזה של ילד שמשפחתו נמצאת בחציון התחתון של ההכנסות.

איך מסבירים הפרש כזה? אולי ילדים ממשפחות מעוטות הכנסה הם פחות חכמים ומוכשרים, או מעדיפים לעסוק בתחומים פחות מאתגרים. ואולי דווקא יש להם כישורים והעדפות דומים, ומה שעוצר אותם הוא העדר משאבים או מודלים לחיקוי?

רמז לתשובה נמצא בגרף הבא, בו אפשר לראות שלילדים שהצטיינו במתמטיקה בכיתה ג' (הקצה הימני של הגרף) יש סיכוי גבוה מאד להיות ממציאים בבגרותם – אבל רק אם הגיעו ממשפחה בעלת הכנסה גבוהה.

עד 120?

במה שנוגע לפער המגדרי, מתברר שנשים הן רק 18% מהממציאים, כלומר הסיכוי של בנים להפוך לממציאים גדול פי חמש מזה של בנות. הפער הזה אמנם הולך ומצטמצם לאורך זמן, אבל לאט מדי: רק 0.27% לשנה. בקצב כזה נצטרך לחכות כמעט 120 שנה עד שהפער ייסגר לגמרי…

הפערים הללו מייצגים פוטנציאל לא ממומש בהיקף עצום. לפי הערכת החוקרים, אם קבוצות כמו נשים, מיעוטים ובעלי הכנסה נמוכה היו מוציאות מתוכן ממציאים בדומה לגברים ממשפחות אמידות, שיעור החדשנות בארה"ב היה מוכפל פי ארבע!

כדי שזה יקרה – גם אצלנו בישראל – ההמלצה המרכזית של המחקר היא להגדיל את החשיפה של ילדים ובני נוער לחדשנות, בדגש על קבוצות שהייצוג שלהן בתחומי המדעים והטכנולוגיה הוא נמוך. דוגמה ליוזמה הפועלת בכיוון זה היא קהילת cybergirlz (כיום SHIFT) אותה מפעיל המרכז לחינוך סייבר של קרן רש"י. במסגרת הקהילה, סטודנטיות למדעי המחשב ומהנדסות היי-טק מלוות ומעודדות תלמידות תיכון שמתעניינות במחשבים ובטכנולוגיה, וגם הנערות עצמן מהוות קבוצת תמיכה זו לזו.

06.02.2019

אולי יעניין אותך גם

24.11.2022
אנחנו השינוי

העיסוק בשאלות כמו למה היא לא ביקשה עזרה או עזבה מגלם את כל מה ששגוי באופן בו אנחנו מבינים את תופעת האלימות במשפחה, ולא יקדם סיוע לנשים הנמצאות במלכודת האלימות. שינוי משמעותי יתחיל כשנפסיק להסב את המבט ונתחיל להקשיב.

קראו עוד
21.11.2022
בניית יכולות: איך נדע שהצלחנו?

כאשר מדובר באתגר מערכתי כמו מוביליות חברתית-כלכלית, על מנת ליצור אימפקט משמעותי ולהשאיר משהו אחרינו, השקעה ביכולות ותשתיות חברתיות היא כורח המציאות. אבל מהן היכולות הקריטיות לקידום מוביליות ואיך מודדים ומשפרים את הטמעתן?

קראו עוד
17.11.2022
מגדילים את העוגה

חיזוק יכולתן של הרשויות המקומיות למצות את המשאבים הקיימים ולפתח מקורות הכנסה חדשים יסייע להן בהשגת צמיחה חברתית-כלכלית שתביא לשיפור איכות החיים של תושביהן.

קראו עוד