< בחזרה לבלוג

צעירים במצוקה: איך לבנות חוסן נפשי

אלכס קוסנר, מנהלת מיזם ענבר

מאז ה-7 באוקטובר אנחנו נמצאים בשגרת חירום מתמשכת, אשר משפיעה באופן שונה על אוכלוסיות שונות. אחת האוכלוסיות שנפגעה באופן משמעותי ביותר הם הצעירים, שרבים מהם חוו באופן ישיר את זוועות המלחמה, את האובדן ואת הפחד. ביניהם יש כאלה שעברו בעצמם את המתקפה בעוטף, שרדו את המסיבות, גויסו לצבא או פונו מיישובי הדרום והצפון. לצידם, צעירים רבים נחשפו לאירועים הקשים כמעגל שני הולך ומתרחב של בני משפחה, בני ובנות זוג וחברים.

זאת ועוד, צעירים רבים נמצאים בתקופה זו בחוסר וודאות ביחס לתכניותיהם לעתיד שהשתבשו – חלקם תכננו להתחיל ללמוד, לצאת לטיול אחרי הצבא, או מצאו עצמם חוזרים לבית ההורים שעזבו לא מזמן. בדומה לתקופת הקורונה, גם הפעם צעירים היו בין הראשונים להיפגע.

בניית חוסן נפשי

כולנו עוברים תקופה מאתגרת שמביאה איתה התמודדויות רגשיות מורכבות אל מול מציאות טראומטית. אך חשוב לזכור כי מרבית האנשים יפגינו חוסן נפשי ויתמודדו בהצלחה גם עם מצבים רגשיים קשים מאוד. לצד הטלטלה הרגשית, רובם של הצעירים יחוו גם החלמה ספונטנית – ביכולת להתארגן מחדש, לגייס כוחות ולהסתגל לתפקוד במציאות המשתנה. היכולת הזו תלויה במשתנים רבים, ביניהם משאבי תמיכה סביבתיים, משפחתיים וקהילתיים.

מספר צעדים יסייעו לנו לשמור על חוסן נפשי בימים אלה:

לנוכח מציאות המזמנת חשיפה מתמשכת לתכנים טראומטיים, נשתדל לשמור על עצמנו ולמנן חשיפה לחדשות ולתכנים מעוררי חרדה. בימים שמתאפיינים במידה רבה של כאוס וחוסר ודאות, נשתדל ליצור סדר יום קבוע עם שגרה פעילה ככל הניתן. שמירה על הגוף באמצעות פעילות גופנית, שינה מספקת ואכילה מזינה, גם היא מקדמת חוסן.

עזרה לאחרים, בין אם באמצעות פעילות התנדבותית או תמיכה באדם קרוב, היא אסטרטגיה מצוינת לשמירה עצמית, וכדאי ליישם זאת גם בהסכמה לאפשר לעצמנו לקבל עזרה מאחרים כשאנו זקוקים לה. לצד כל אלה, חשוב לזכור שכולנו חווים תקופה מטלטלת, ושאך טבעי שנחוש בה קשת רחבה של רגשות קשים ועוצמתיים, פחד, בלבול וכאב.

איך נוכל לזהות אם אנחנו או מישהו.י בסביבתנו חווה מצוקה מוגברת על רקע האירועים הטראומטיים וזקוק.ה לטיפול נפשי מקצועי?

בימים אלה חשוב להיות ערניים לסימני מצוקה בקרב הסביבה הקרובה, להציע תמיכה ולזכור לפנות אליה גם בעצמנו בעת הצורך. כמה נורות אדומות:
– קושי בשינה, עצבנות, רגזנות
– חרדה מוגברת, דופק מואץ ודריכות יתר
– קושי להתרכז
– מחשבות חודרניות
– הסתגרות והימנעות ממפגשים חברתיים
– עלייה בשימוש בחומרים ממכרים

מרכזי ענבר: טיפול נפשי נגיש ומותאם לצעירים

מתוך הבנת צרכיהם הייחודים של צעירים, קרן רש"י יחד עם יתד – התכנית הלאומית לצעירים במצבי סיכון, הקימו את מרכזי ענבר המציעים טיפול נפשי נגיש ומותאם לצעירים וצעירות. מרכזי ענבר פועלים בפריסה ארצית כשיתוף פעולה בין מחלקות לשירותים חברתיים ומרפאות לבריאות הנפש, ומזמינים צעירים לפנות לעזרה גם בימים אלה. זאת לצד גופים נוספים אשר מציעים תמיכה נפשית וטיפול, ביניהם קווי הסיוע של ער"ן ונט"ל, וטיפול נפשי הניתן לנפגעי חרדה שנכחו באירועי איבה הניתן במימון הביטוח הלאומי בשיתוף משרד הבריאות והקואליציה הישראלית לטראומה, באמצעות קופות החולים, מרכזי החוסן ומרפאות טיפול ברחבי הארץ.

04.01.2024

אולי יעניין אותך גם

29.02.2024
פגיעות מיניות: פצצת זמן מתקתקת

בעת האחרונה עולים סיפורים קשים ומטרידים על פגיעות מיניות המתרחשות בקרב מפונים בבתי המלון. מתן כלים להורים לזיהוי אינטראקציות מיניות בלתי מותאמות ולשיח פתוח עם ילדיהם על הנושא, יכול לסייע בשמירה על המוגנות שלהם.

קראו עוד
26.02.2024
לרשויות המקומיות חשיבות עצומה – והמלחמה הוכיחה זאת

משרדי הממשלה לעולם לא יכירו את צרכי התושבים טוב כמו הרשות המקומית והעומדים בראשה, שנדרשו לתת מענה מידי לצרכים אלה אחרי ה-7 באוקטובר. חשוב לצאת ולהצביע, והגיעה העת לתת לראשי הרשויות את הכלים להתמודד עם מה שעתיד לבוא.

קראו עוד
04.01.2024
צעירים במצוקה: איך לבנות חוסן נפשי

צעירים הם בין הקבוצות שנפגעו במיוחד מאירועי ה-7 באוקטובר ומצב החירום שבעקבותיו. מה יסייע לשמור על חוסן נפשי בימים אלה, איך לזהות סימני מצוקה ולאן לפנות לקבלת טיפול מקצועי?

קראו עוד