יהלי יאבו, מנהלת Muni:STEM, קרן רש"י
מה הסוד להצלחה בתקופה של חוסר וודאות? איך נוכל להכין את ילדינו להתמודד עם אתגרי המחר? השאלות האלו מעסיקות את כולנו, במיוחד בעקבות אירועי השבעה באוקטובר והמלחמה שטלטלה את עולמנו, שינתה את הדרך בה אנו רואים את העתיד ויצרה מציאות שמאלצת אותנו לחשוב עליו מחדש.
כבר לפני המלחמה ראינו מגמות חדשות בשוק העבודה, שהצביעו על החשיבות של מיומנויות המאה ה-21 וכישורי STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) כמפתח להצלחה. אבל למה דווקא עכשיו זה כל כך קריטי? מחקרים מראים שכאשר ילדים לומדים כישורים מדעיים וטכנולוגיים, הם לא רק רוכשים ידע – הם בונים את כושר העמידות שלהם. הם לומדים איך להתמודד עם מצבי לחץ, עם שינויים ועם משברים. יחד עם היכולת לתכנן פתרונות טכנולוגיים, זה מעניק להם גם תחושת שליטה, ביטחון עצמי וסיפוק אישי.
בתחום הזה כמו בתחומים אחרים, כדי ליצור השפעה משמעותית, במיוחד כשמדובר במצבי משבר, נדרש שיתוף פעולה בין גופים שונים – רשויות מקומיות, משרדי ממשלה וארגונים חברתיים. השאלה היא איך יוצרים את שיתופי הפעולה האלה באופן יעיל?
כאן בדיוק נכנסת לתמונה רשת הקהילות המקצועיות שלנו – Muni:STEM, עוד לפני המלחמה, שש קרנות פילנתרופיות אמיצות – קרן ביחד, פדרציית קליבלנד, קרן גילברט, קרן חוסידמן, קרן סמואלי וקרן רש"י – שילבו כוחות בקואליציה שמטרתה להוביל מהלכים מערכתיים ברשויות המקומיות בתחומי ה-STEM ומיומנויות המאה ה-21. המודל הזה, שנקרא "אקוסיסטם", נועד להעניק לילדים שלנו את ארגז הכלים הטוב ביותר כדי להצליח בעתיד. ארגז שכולל לא רק ידע טכנולוגי ומדעי, אלא גם מיומנויות חשיבה מתקדמות ומיומנויות חברתיות.
אז איך זה עובד בפועל? רשת Muni:STEM היא לא רק פלטפורמה לשיתוף פעולה – היא רשת של סוכני שינוי אמיתיים. נציגים מהרשויות המקומיות, מהממשלה, מהמגזר השלישי ומהעולם העסקי נפגשים כדי ללמוד, לשתף ולפתח יחד פתרונות חדשניים. הרשת מורכבת מקהילות לומדות בהן אפשר להחליף רעיונות ולפתח פעולות משותפות שמקדמות את התחום בישראל.
בין היוזמות שנולדו ברשת אפשר לציין את מועדון 21 – קהילת ווטסאפ פעילה ותוססת להתייעצות ולשיתוף מידע על הזדמנויות, כלים פרקטיים וכדומה. המועדון מקיים אחת לחודש מפגשים פתוחים להרחבת הידע בנושאים כמו STEM בגיל הרך, כלי בינה מלאכותית (AI), כתיבת תכנית עבודה בזמן חירום ועוד.
יוזמה נוספת הובילה לשיתוף פעולה בין משרדי החינוך והמדע וחברת אנבידיה בהנגשה של מערכת ללמידה עצמאית של AI לכל המורים והמורות בישראל, שכוללת פלטפורמת למידה גם לתלמידים.
לאור הצרכים שעלו מהשטח בעקבות המלחמה נערכו בקהילה מספר מפגשים שהתמקדו במודל הפעולה של STEM אקוסיסטם בזמן חירום. התובנות שעלו מן המפגשים עובדו למסמך שהוצג בכנס חינוך בחירום במכללת קיי, והמודל אף התקבל להצגה בכנס הבינלאומי של קהילות STEM אקוסיסטם לומדות (SLECoP).
דוגמאות אלה ממחישות כי הכוח של הקהילה טמון ביכולת להיות קרוב גם לבעיה וגם לפתרון, להשפיע תוך התבססות על השטח ולגייס ולחבר שותפים, משאבים והזדמנויות על מנת להתמודד עם האתגר הגדול.
ולמה זה כל כך חשוב עכשיו? כי אם לא נחשוב על המחר כבר היום, אנחנו עלולים להחמיץ הזדמנויות יקרות. הלמידה המשותפת הזו מאפשרת לרשויות המקומיות להתחזק, לפתח את יכולות הילדים שלנו ולהבטיח שיהיו מוכנים לעולם העבודה שמחכה להם. ובסופו של דבר, זה נוגע לא רק בילדים – זה משפיע על החוסן החברתי והכלכלי של כולנו, ועל העתיד שאנחנו יוצרים יחד.
להצטרפות לקהילה ולמועדון 21 >>
קראו עוד בפוסט – ECOSTEM: מה זה בעצם?
צפו בסרטון: