< בחזרה לבלוג

כדי לדאוג לאיכות החינוך: יש להוביל לרפורמה בנושא המורים

מיכל כהן, מנכ"לית קרן רש"י
פורסם בגלובס 1.2.2022

משבר הקורונה שינה סדרי עולם כמעט בכל תחום בחיינו, ובמערכת החינוך מדובר בנקודת מפנה של ממש. בין האתגרים הקשים והרבים שכוללים את מצבם הנפשי ההולך ומתדרדר של הילדים, קיימת שחיקה גדולה של המורים. אך המשבר מהווה גם הזדמנות לשינוי אמיתי, החל מהאצת ההטמעה של טכנולוגיות שיאפשרו למידה איכותית מרחוק (ממש לא רק זום!), דרך התובנה שיש להעניק לילדים כלים ללמידה עצמאית אפקטיבית, ועד להבנה שמצבם המנטלי של הילדים חשוב לא פחות מחמש יחידות במתמטיקה או באנגלית.

אחד הנושאים הבוערים ביותר בהקשר של מערכת החינוך, שהקורונה רק חידדה, הוא מעמדם של המורות והמורים בישראל; ובמילים אחרות – הצורך להפוך את המקצוע שמעמדו ירוד, למקצוע נחשק שמביא אליו את האיכותיות והאיכותיים שבבנותינו ובנינו.

רבות דובר בעניין זה לאורך השנים אך הדברים לא באמת טופלו. תהליכים כמו שינוי שיטת ההכשרה של המורים לוקחים זמן, בעוד שרי ממשלה ומנכ"לי משרדים באים והולכים, מה שהופך את הנושא לכמעט בלתי אפשרי לקידום.

בנוסף, בכל הנוגע לשיפור מעמד המורה, ההתמקדות של ארגוני המורים תמיד הייתה בנושא השכר בלבד – שהוא חשוב אך לגמרי אינו כל הסיפור. המאבקים הקשים והדיונים הרבים מול הארגונים הופכים את הנושא לכזה שאיש אינו רוצה להתעסק בו.

נדרשת מהפכה
כדי לשנות את מערכת החינוך נדרשת מהפכה בנושא המורים שמתחילה, בין היתר, בהעברת המכללות להוראה לאחריות המועצה להשכלה גבוהה – מתוך פונקציה של מעמד. ללמוד הוראה זה כמו כל תואר אחר שלומדים באוניברסיטה או במכללה.

שנית, יש צורך בשינוי שיטת התקצוב של המכללות, כך שיתבסס על איכות ולא על כמות המורים. רישיון הוראה צריך להינתן רק לאחר הסטאז' ולאחר שעוברים מבחני מקצוע ומבחני התאמה אישיותיים. כדי להיות מורה למתמטיקה למשל, חשוב לדעת מתמטיקה – אבל מי שלא יודע לעבוד עם ילדים לא יכול להיות מורה.

במקביל, מורים מתחילים צריכים לקבל מנטורינג ב-3-4 השנים הראשונות, לצד שכר גבוה מזה שהם מקבלים היום. יש להתחיל בשכר מתגמל כדי להביא אנשים איכותיים למערכת, ולקבוע מתווה לשנים קדימה בו הם יודעים מראש כיצד ובכמה השכר שלהם יעודכן. ולבסוף, יש לאפשר למורים פרישה מוקדמת או לחילופין הסבה מקצועית, שכן מקצוע ההוראה הוא בין השוחקים ביותר שיש, ומורים שחוקים פוגעים בסופו של דבר גם בתלמידים שלהם.

להגדיל את יכולת הניהול
לצד צעדים אלה, חשוב להגדיל את יכולת הניהול של מנהלי בתי הספר, כולל היכולת שלא לקבל מורה שאינו מתאים לקהילה או לתלמידים. לא פחות חשוב לטפל במעמד המורים תוך התייחסות לכלל המרכיבים: סטנדרטיזציה, גמישות בתהליכי העבודה, שכר גבוה, והחופש להביא את התלמידים להישגים בדרכים שונות ולא רק בדרך אחת המוכתבת מלמעלה.

לסיכום, שינוי שיטת ההכשרה, תקצוב שכר המורים והפיכת מקצוע ההוראה לפרופסיה מוערכת צריכים להיות מונחים על שולחן הדיונים. הדברים ידועים אך נדרשות החלטות אמיצות, גם מול ארגוני המורים וגם כחלק מחשיבה אסטרטגית ארוכת טווח, כאשר השרים שיטפלו בנושא יודעים שלא הם אלה שיקצרו את הפירות. כדי שמערכת החינוך תוכל להכשיר את דור העתיד על הצד הטוב ביותר, יש לדאוג בראש ובראשונה לאיכות מוריה.

01.02.2022

אולי יעניין אותך גם

26.06.2022
להתרכז בגיל הרך

בתכנית החומש לחברה ערבית יש בשורה של ממש, אבל חסר מרכיב קריטי שבלעדיו היכולת להוביל לשינוי עמוק ולצמצום פערים מוגבלת – השקעה בגיל הרך, שיש לו חשיבות מכרעת בחיי הילד ובהתפתחותו.

קראו עוד
22.06.2022
ללא גבול: לקות לא צריכה להיות מוגבלות

לקות אינה מחייבת מוגבלות, אלא נוצרה במפגש בין לקות האדם לסביבה. הנגשת המרחב הציבורי והדיגיטלי לאנשים עם מוגבלויות מעוגנת בחוק ובתקנות, אך חשובה לא פחות היא המודעות לנושא.

קראו עוד
06.06.2022
מורים טובים זקוקים לא רק לשכר הולם

שוב ושוב מצמצמים את הטיפול בבעיות המורים והמורות במערכת החינוך לעניין השכר בלבד, ומותירים את הטיפול בסוגיה המהותית של מעמד המורה לעתיד – כזה שלעולם לא מגיע.

קראו עוד