רגע לפני הבחירות, יש לדרוש מהממשלה פיקוח יעיל על מסגרות חינוכיות לגיל הרך. על המדינה לקחת אחריות מלאה על חינוך ילדינו מגיל לידה – פיקוח לכלל המסגרות לצד הכשרת צוותי חינוך, בקרה על התנהלותם, הדרכה וליווי.
מעטים הנושאים שיש לגביהם תמימות דעים במחקר כמו ההבנה כי שנות החיים הראשונות הן התקופה בה נקבע במידה רבה מסלול חייו של הילד. מוחו של הפעוט מתעצב כמעט לחלוטין עד גיל שלוש, וכל חוויותיו בשנים אלו — החיבוקים מההורים, המילים שהוא שומע, המשחקים שהוא משחק בהם — ישפיעו עליו גם בעוד עשרים, ארבעים ושישים שנה.
קצב התפתחות המוח בתקופה זו מהיר מאד, ומושפע עמוקות מהסביבה. תינוק הגדל בסביבה שאינה די בטוחה ודלה בגירויים יתפתח פחות מזה שגדל בסביבה מיטיבה ובטוחה, ואת הפערים הללו יהיה כמעט בלתי אפשרי לסגור בהמשך.
כך למשל, להורה הטרוד בקשיי הישרדות אין די פנאי לדבר עם בתו בת השנה או להקריא לה סיפור, כאשר למספר המילים שהילדה שומעת יש קשר מובהק להתפתחותה הקוגניטיבית. מחקר שנעשה בארצות הברית הראה שילדים מרקע חלש שומעים פי 3.5 פחות מילים מאשר ילדים ממעמד גבוה, ומה שהם כן שומעים כולל יותר איסורים והרבה פחות חיזוקים חיוביים.
השפעת הרקע החברתי-כלכלי על התפתחותם והישגיהם של ילדים נראית בבירור בתרשים הבא.
לאיכות מסגרות החינוך בגיל הרך יש השפעה ארוכת טווח, המתבטאת בין השאר בהישגים לימודיים בגיל מאוחר יותר. מחקר של פיז"ה הראה כי ילדים ששהו במסגרת חינוכית איכותית עד גיל 3 קיבלו ציונים גבוהים יותר בקריאה, מתמטיקה ומדעים בגיל 15.
על אף הידע בנוגע לחשיבות החינוך בגיל הינקות, בישראל אחריות המדינה לחינוך מתחילה רק בגיל שלוש.
החדשות הטובות הן שבשנים האחרונות נעשו מספר מהלכים על מנת לשפר את המצב:
> בעקבות החלטת ממשלה הוקמה המועצה לגיל הרך, שבין תפקידיה לתאם בין הגופים השונים ולהכין תכנית לאומית רב־שנתית לקידום הטיפול בתחום הגיל והמלצה על סדרי העדיפויות ליישום.
> "התחלה טובה", במסגרת 360° – התכנית הלאומית לילדים בסיכון. בתכנית שותפים חמישה משרדי ממשלה שחברו לג'וינט־אשלים, הפועלים ליצירת ראייה בין־משרדית כוללת בדגש על ילדים בגיל הרך, בעיקר בקרב ילדים הנתונים במצבי סיכון או שעלולים להיקלע אליהם. ועדת "התחלה טובה" יצרה הסכמות ושפה מקצועית אחודה שעל בסיסן מוטמעים המענים והעקרונות של "360°" ברמה הארצית והמקומית.
> ביישובי הפריפריה הוקמו 50 מרכזים לגיל הרך במסגרת מודל בין-משרדי (בריאות, רווחה וחינוך), בהם מרכזים שהוקמו ומנוהלים על ידי קרן רש"י. במרכזים קיים רכיב של העשרה לילדים בגיל הרך ולהוריהם בתחומים מגוונים, המאפשרים לילד ולהורה בילוי משותף בשעות הפנאי בסביבה איכותית ומעשירה המחזקת את הקשר ביניהם.
> קרן רש"י בשיתוף עם ג'וינט-אשלים ועם משרד העבודה והרווחה פיתחה ומפעילה כיום את מיזם הינקות, העוסק בבניית תשתית ארגונית ובפיתוח השירותים והמענים להורים, לילדים ולצוותים חינוכיים-טיפוליים, בשמונה יישובים בפריפריה.
> מעונות היום:
- את הסטנדרטיזציה של מעונות היום המפוקחים מקדמת תכנית "מסגרות תחילה" של האגף למעונות היום והמשפחתונים של משרד העבודה והרווחה וג'וינט-אשלים, שבבסיסה הכשרת סגל הפיקוח, הניהול, ההדרכה והחינוך. תכנית זו, הפועלת בכ-95 מעונות, משמשת מודל לצורך הטמעה רחבה ומחוללת שינוי במעונות היום.
- באוקטובר 2018 אושר חוק הפיקוח על מעונות היום לפעוטות, שמטרתו להסדיר את מערך הפיקוח על המעונות והרישוי שלהם. החוק ייכנס לתוקף ב-1 בספטמבר 2019, ועיקרו הקביעה כי הפעלת מעון יום שמטופלים בו שבעה פעוטות לפחות מצריכה קבלת רישיון מהממונה על המעונות במשרד העבודה והרווחה.
- לאור המלצות ועדת טרכטנברג, נעשו מאמצים גם בתחום בינוי מעונות היום; בתחילת 2012 החליטה הממשלה כי בתוך שש שנים יוגדל היצע המעונות כך שיספק מענה לכ-30 אלף ילדים נוספים. עד סוף שנת 2017 נבנו 169 מעונות חדשים – פחות מ־40% מהיעד שהוגדר בהחלטת הממשלה.
מתווה המדיניות שגיבשנו בקרן רש"י כחלק מתכנית "הקפיצה החברתית" קורא ליישום שורת המלצות נוספות שמטרתן לקיחת אחריות כוללת של המדינה לחינוך בגיל הרך:
> הארכת משך חופשת הלידה בתשלום
> מסגרת חינוכית לכל ילד: מתן אפשרות להורים לשלוח את הפעוטות למסגרת מפוקחת באחריות משרד החינוך מגיל חצי שנה, במימון דיפרנציאלי לפי דירוג חברתי-כלכלי.
כדי ליישם את ההמלצה נדרש:
– להעביר את אגף מעונות היום והמשפחתונים למשרד החינוך, תוך הקצאת משאבים ראויים.
– להסדיר את הפעלת מעונות היום והמשפחתונים על ידי ארגונים שיספקו את השירות תוך קביעת קריטריונים ומתן קדימות לארגונים שמטרתם חינוך וטיפול בגיל הרך בלבד.
– לקדם בינוי של מעונות באופן הדרגתי, ובראש ובראשונה בעבור אוכלוסיות בהדרה ובסיכון.
– להיערך ליישום נרחב של פיקוח על המעונות בהתאם לדו"ח הסטנדרטים.
> הקצאת משאבים להפעלת מרכזים לגיל הרך ברשויות המקומיות בפריפריה על בסיס המודל הבין־משרדי (חינוך, רווחה ובריאות).
> סל שירותי ייעוץ וליווי להורים – סיוע להורים ממעמד חברתי־כלכלי חלש להעניק לילדיהם את היתרונות שנמנעו מהם, באמצעות הדרכה וליווי, פיתוח יכולות חברתיות, שיפור יכולות שפה ועוד.
רוצים לדעת עוד? הקפיצה החברתית – עצומת הפעוטות