< בחזרה לבלוג

משכילה, יכולה

"זו הרגשה ענקית של סיפוק. למרות כל מה שעברתי, למרות שתמיד אמרו לי שאני לא יכולה, הוכחתי לעצמי ולסביבה שאני מסוגלת ושיש בי הרבה יותר".

קמי יפית אשכנזי מעכו, אם יחידנית לשתי בנות, סיימה תואר ראשון בחינוך במכללת גליל מערבי במסגרת תכנית "משכילה", שהיא חלק מתכנית מלגות קציר של קרן רש"י.

"באתי מבית שיש בו אלימות", קמי מספרת. "שניה לפני שהאלימות הופנתה כלפי הבנות שלי קמתי והלכתי. אחרי מה שהן עברו, ואחרי שעבדתי איתן עד שהיו יציבות וחזקות, החלטתי ללמוד חינוך כי זה מה שהכי עניין אותי, זה בא לי מהלב. עזבתי את העבודה והתמקדתי בלימודים, כדי שאוכל לעזור לילדים אחרים לעבור תהליך דומה ולשנות את עתידם".

בישראל יש כ-170,000 משפחות חד הוריות בישראל, ש-90% מתוכן הן משפחות של אמהות יחידניות. הנשים הללו מתקשות לעיתים קרובות למצוא עבודה מתגמלת ויציבה בגלל השכלה נמוכה, היעדר מקצוע, חוסר ניסיון תעסוקתי ועוד. עקב כך, משפחה חד-הורית נמצאת בסיכון גבוה לחיות בעוני ותתקשה יותר להחלץ ממנו, מה שפוגע בחוסנה של המשפחה כולה ובעתידם של הילדים.

מטרתה של תכנית "משכילה" היא לאפשר לאמהות יחידניות (ולהורים יחידניים בכלל) להתקדם ולשפר את מצבן באמצעות השכלה גבוהה. התכנית החלה בשנת 2006 והוכיחה את הצלחתה ביצירת שינוי בחיי הבוגרות ומשפחותיהן בהיבטים כלכליים, תעסוקתיים וחברתיים. לאור ההצלחה, התכנית פועלת כיום כמיזם משותף עם משרד הרווחה אשר שם דגש על קידום התפתחות מקצועית מיטבית, שיפור המצב התעסוקתי והעלאת רמת השכר של המשתתפות.

כמו רוב הסטודנטיות בתכנית, קמי אומרת כי ללא המלגה לא היתה מצליחה לסיים את הלימודים. "זה קשה. אני מרוויחה שכר מינימום ויש לי הרבה הוצאות על הבנות שלי. בזכות המלגה יכולתי להחזיק מעמד. תכנית משכילה גם העמידה לרשותי מאמנת אישית שעזרה לי להתמקד ולתעדף את הדברים בהם עלי להשקיע".

"ברגע שאת מצליחה ועוברת מבחנים ומטלות, זה מפתח אצלך תחושת מסוגלות. הילדים פונים אליך לבקש עזרה בשיעורים ומכבדים אותך יותר. כשהבנות שלי רואות אותי, גם הביטחון העצמי שלהן גדל. גם הן מאמינות שהן יכולות ומשקיעות יותר בלימודים. הגדולה מתחילה ללמוד בכיתת מצטיינים במגמת רפואה ופיסיקה, והקטנה עלתה הקבצה באנגלית ובמתמטיקה. זה בהחלט אפשרי, לשפר את חייך ואת חיי ילדייך".

קמי היתה סטודנטית מצטיינת לאורך כל תקופת לימודיה, והיא מתחילה בקרוב בלימודים לתואר שני בחינוך. במקביל, היא עובדת במיזם "מפגש" המסייע למשפחות במצבי הזנחה כדי למנוע את הוצאתם של הילדים מהבית. היא גם מתנדבת בקבוצה הפועלת למען קידום נשים במשפחות חד הוריות בעכו, שרבות מהן חוו אלימות במשפחה, ומארגנת פעילויות פנאי והרצאות להשכלה והעצמה. קמי עצמה מרצה ומספרת את הסיפור האישי שלה, ומעודדת את הנשים לצאת ללימודים כפי שהיא עשתה.

07.09.2020

אולי יעניין אותך גם

06.09.2024
אנשי החינוך מגינים על החברה שלנו – וכך גם צריך להתייחס אליהם

עם פתיחת שנת הלימודים צריך לזכור שאנשי החינוך הם "כיפת הברזל" החברתית של ישראל, עתידנו טמון ביכולת שלהם ליצור עתיד טוב לדור התקומה שלנו.

קראו עוד
26.06.2024
השנה שצריכה ללמד אותנו לחשוב מחדש על חינוך

בסיומה של שנת לימודים מורכבת, מטרות מערכת החינוך צריכות להיכתב מחדש: בראשן לא יעמדו הישגים לימודיים, אלא מדדים ערכיים וחברתיים ויצירת כלים להתמודדות עם טראומה ופוסט טראומה.

קראו עוד
09.06.2024
אסור לוותר על הילדים

השינוי המיוחל בגיל הרך לא יוכל להתרחש ללא השקעה משמעותית בתשתיות החברתיות בישראל, הכרוכה בשינויי מדיניות – תקציבים, חקיקה וכוח אדם איכותי לטובת ילדים ומשפחותיהם.

קראו עוד