ארז רואימי, סמנכ"ל חדשנות ויזמות חברתית בקרן רש"י
פורסם באתר הארץ 21.11.2024
בצל המלחמה, שלושה יסודות מרכזיים נדרשים לחיזוק החברה הישראלית: הנהגה, לכידות וחוסן חברתי. במיוחד בתקופה מורכבת זו, גוברת ההבנה כי השתתפות דור העתיד בתנועות נוער, ארגוני נוער, חוגי העשרה וספורט היא מפתח לקידום ערכים אלה. למרות זאת, הנתונים מדאיגים: מפקד תנועות הנוער מעריך כי רק 30% מהילדים ובני הנוער משתתפים בפעילות כלשהי, כשבפריפריה המספרים נמוכים אף יותר.
מחקר שנערך בספטמבר 2024 ובחן את החוסן הפסיכולוגי של מתבגרים במהלך המלחמה, מצביע על ממצאים חד-משמעיים: קיים קשר ישיר בין השתתפות בתוכניות מנהיגות נוער לבין רמות גבוהות של חוסן נפשי ואמפתיה. המחקר, שהשווה בין בני נוער ממרכז הארץ ומיישובים מפונים, העלה כי המשתתפים בתוכניות החינוך הבלתי פורמלי מגלים יכולת הסתגלות גבוהה יותר למציאות המורכבת של המלחמה.
החסמים המרכזיים להשתתפות בפעילויות אלה מגוונים: חוסר מודעות, היעדר עניין, קשיים חברתיים וכלכליים. בגיל ההתבגרות מתווסף עוד אתגר – התחרות על תשומת הלב של בני הנוער. הם עסוקים יותר מאי פעם, מנהלים חיים חברתיים שלמים דרך הטלפונים החכמים, וחלקם אף עובדים. בנסיבות אלה, להורים תפקיד מכריע בעידוד ילדיהם להשתתף בפעילויות החינוך הבלתי פורמלי.
החינוך הבלתי פורמלי מעניק הרבה מעבר למה שבית הספר מספק. השתתפות בפעילויות ספורט, תכניות יזמות ותנועות נוער מקנה מיומנויות חיוניות להתמודדות בעולם משתנה, מטפחת ערכי מנהיגות ואחריות, ויוצרת הון חברתי משמעותי. למרות זאת, הורים רבים אינם מודעים לחשיבות החינוך הבלתי פורמלי עבור ילדיהם המתבגרים, ונוטים להקפיד על כך רק בגיל הרך ובבית הספר היסודי.
שורת מחקרים, ובהם מפת הידע למוביליות חברתית ומתווה הקפיצה החברתית של קרן רש"י, מצביעים על קשר ישיר בין רמת המעורבות בפעילויות לבין תחושת המשמעות והערך העצמי. ככל שהמעורבות גדלה, כך משתפרת תחושת הערך העצמי ופוחת הסיכון להתנהגויות מסוכנות. יתרה מזאת, הפעילות הבלתי פורמלית מחזקת את הלכידות החברתית, מקדמת היכרות עם האחר ומפתחת חוסן אישי ורגשי – כלים שיכולים לצמצם פערים חברתיים וכלכליים בחברה הישראלית.
פתרונות מהשטח
יצירת רצף חינוכי בין החינוך הבלתי פורמלי לפורמלי פותחת הזדמנויות חדשות עבור ילדים ובני נוער שעד כה נמנעה מהם הגישה לתחום מבחינה רגשית, חברתית או הגיאוגרפית. דוגמה מוצלחת לכך היא תכניות הספורט האתגרי: בני נוער המתמודדים עם קשיים חברתיים ולימודיים מגיעים למרכזי גלישה על בסיס יומיומי, שם הם רוכשים כישורי מנהיגות וחברות, ומפתחים אמונה בעצמם. הכלים שהם רוכשים בים מלווים אותם הרחק מעבר לגלים.
ב-25 בנובמבר התקיים בתל אביב כנס החינוך הבינלאומי "תתארו לכם", ביוזמת תשע קרנות פילנתרופיות מובילות, שמטרתו ליצור תנופה מחודשת לחינוך בישראל בתקופה שאחרי המלחמה. הכנס עסק בין היתר בתפקידו החיוני של החינוך הבלתי פורמלי בטיפוח מנהיגות צעירה, לכידות וחוסן חברתי.
החינוך הבלתי פורמלי מהווה כלי משמעותי במניעת התנהגויות סיכון ובשיפור מעמדם החברתי של בני נוער בשוליים. לדוגמה, נער שהיה תלמיד ביישן ו"שקוף" הצטרף למיזם של החינוך הבלתי פורמלי בקרן רש"י והקים עמוד טיקטוק המעניק במה לאלו שקולם אינו נשמע. כיום הוא מתנדב במד"א, מתכונן לשירות קרבי משמעותי וחולם להיות יזם חברתי.
בישראל 2024 חסר מידע מסודר על פעילותם של ילדים ובני נוער בשעות אחר הצהריים. יצירת מערכת נתונים רשותית, שתכלול מידע על דפוסי ההשתתפות והחסמים, תוכל לייצר הזדמנויות חדשות עבור בני הנוער. בעידן שבו אלגוריתמים מתאימים לנו מוצרים וצרכים, הגיע הזמן לרתום את הטכנולוגיה לטובת החינוך ולחבר בין הזדמנויות להגשמה.
קרדיט תמונה: נדיה אייזנר, שתיל סטוק