< בחזרה לבלוג

אנשים טובים באמצע הדרך 2

בפוסט הקודם על מיזם "מקושרים" סיפרנו מה זה מנטורינג  ומה החשיבות של מנטורינג לצעירים – ליווי "אחד על אחד" כשהם עושים צעדים ראשונים בחייהם כבוגרים עצמאיים, להתייעצות במגוון תחומי חיים וחשיבה על העתיד.

בישראל קיימות תוכניות מנטורינג שונות לצעירים וצעירות של עמותות, בין שזה עיקר פעילותן או שזה חלק ממנה. התוכניות מיועדות לרוב לקהל יעד מוגדר – חיילים בודדים, בוגרי פנימיות ואומנה, יוצאים בשאלה וכן הלאה, או צעירים מאותו יישוב או אזור גיאוגרפי.

מיזם מקושרים עוסק במנטורינג לצעירים, אבל הוא לא עוד תוכנית מנטורינג. המטרה שהציבו לעצמם השותפים למיזם – תוכנית 'יתד' ותחום ההתנדבות במשרד הרווחה והביטחון החברתי, קרן רש"י והרשת להתנדבות ישראלית – היתה למפות, לקדם ולבסס את התחום כולו, הן לעומק והן לרוחב: לפתח מענה ארצי שיאפשר לכל צעיר וצעירה במצבי סיכון לקבל ליווי של מנטור או מנטורית, תוך התאמה לקהלים ולצרכים שונים, ולבנות מאגר ידע שיעמוד לרשות מנהלי התוכניות והמנטורים עצמם ויכוון את עבודתם.

לאחר עבודה של כשנתיים יוצא כעת לאור מדריך מקושרים, שכולל רקע תיאורטי אבל מתמקד בעיקר בידע מעשי – ניהול תוכנית מנטורינג מא' עד ת'. החל בשלבים המוקדמים של גיוס מנטורים וצעירים ('מנטיז' בעגה המקצועית), מיונם וחיבור הצמדים, והמשך בניהול תהליך המנטורינג עצמו על היבטיו השונים, כמו יצירת הקשר, הצבת יעדים, דילמות, וברוח הזמן – גם ליווי מרחוק.

המדריך מסכם בצורה מקיפה את הידע שנאסף במהלך המיזם, בדגש על עבודת השטח והלמידה שנעשתה במסגרת הארגונים המפעילים, וגם אצל המשתתפים בתוכניות. הנה למשל תובנות ששיתפו מנטורים ומנטוריות בעבר או בהווה:

"אני סוג של יועצת בכל מיני תחומים – זוגיות, כלכלה – ובכל התלבטות. אני מדובבת אם צריך אבל היא מובילה את השיחה, התפקיד שלי הוא לעזור לה להתכנס וללכת נכון אל המטרות שלה."
"הייתי צריכה ללמוד לדבר פחות ולהקשיב יותר, לא להגיד אלא לשאול, לשמוע ממנה מה היא רוצה לעשות. התהליך מולה גרם לי לעשות גם תהליך עם עצמי, להסתכל אחרת על איך אני מול הילדים שלי, בקיצור – לבחון מחדש את הנחות היסוד שלי."
"דיברנו הרבה על איך נכון לנו לעשות את הפרידה. הרגשתי שאני מכין אותו לזה וגם את עצמי בעצם. אני חושב שזאת הפעם הראשונה שהוא התכונן וגם תכנן פרידה, ומהמקום הזה זה נתן לו הרבה כוח וביטחון."

וכמה טיפים למנטורים שנתנו צעירים וצעירות:

"להילחם. ממש להילחם. אני הברזתי למנטור שלי במשך חצי שנה לפחות – לא משנה למה, המון סיבות. מה שמשנה זה שהוא נלחם והיום יש לנו קשר ממש טוב. וכל זה התחיל מהמקום שאני ויתרתי והוא נלחם."
"תזכרו שבסופו של דבר המנטור שם בשביל הצעיר, ובגלל זה הרבה פעמים הוא זה שצריך להיפתח קודם. לאנשים מבוגרים כמו לצעירים זה לא תמיד קל, אבל מישהו צריך לעשות את הצעד הראשון."
"תחשבו איך לייצר קשר שהוא דו כיווני. אחד הדברים שגרמו לקשר שלי עם המנטור להיות משמעותי זה שהוא משתף אותי במה שקורה לו ביומיום. זה גורם לי להרגיש בנוח שלא רק אני מדברת, מבקשת עזרה ומשתפת."
"כשיש בעיה (ותמיד יש בעיות) לא להגיד: לך תעשה את זה, לכי תעשי ככה וככה. תעזרו לו למצוא את התשובה שהוא צריך בעצמו."

כעת, מיזם מקושרים נכנס לשלב האחרון במודל היזמות החברתית – הרחבה והבטחת הקיימות על ידי הטמעה מלאה שלו כחלק מיתד, התוכנית הלאומית לצעירים ולצעירות במצבי סיכון. משמעות הדבר היא שארגונים אשר מפעילים תכנית מנטורינג יקבלו מימון ממשלתי על פי מבחן תמיכה המבטא את עקרונות העבודה שגובשו במסגרת המיזם. ההטמעה גם תהפוך תוכניות המנטורינג לחלק בלתי נפרד מרצף השירותים של יתד, כך שכל צעיר או צעירה יוכלו לקבל את המענה המלא שהם זקוקים לו.

רוצים לדעת יותר? הכנסו לאתר מקושרים או צפו בסרטון.

15.08.2021

אולי יעניין אותך גם

26.06.2022
להתרכז בגיל הרך

בתכנית החומש לחברה ערבית יש בשורה של ממש, אבל חסר מרכיב קריטי שבלעדיו היכולת להוביל לשינוי עמוק ולצמצום פערים מוגבלת – השקעה בגיל הרך, שיש לו חשיבות מכרעת בחיי הילד ובהתפתחותו.

קראו עוד
22.06.2022
ללא גבול: לקות לא צריכה להיות מוגבלות

לקות אינה מחייבת מוגבלות, אלא נוצרה במפגש בין לקות האדם לסביבה. הנגשת המרחב הציבורי והדיגיטלי לאנשים עם מוגבלויות מעוגנת בחוק ובתקנות, אך חשובה לא פחות היא המודעות לנושא.

קראו עוד
06.06.2022
מורים טובים זקוקים לא רק לשכר הולם

שוב ושוב מצמצמים את הטיפול בבעיות המורים והמורות במערכת החינוך לעניין השכר בלבד, ומותירים את הטיפול בסוגיה המהותית של מעמד המורה לעתיד – כזה שלעולם לא מגיע.

קראו עוד