בשנה שחלפה מאז פרוץ המלחמה, התברר כי השירות הלאומי-אזרחי הוא עוגן חברתי חיוני. עכשיו הזמן להרחיב את מעגל המתנדבים ולחזק את החוסן הלאומי.
קראו עודאיך מקדמים שיתוף פעולה בין רשויות שונות כדי ללמוד מהצלחות וטעויות, להניע רעיונות טובים מרשות אחת לאחרת וכך לשפר את השירותים לתושב?
קראו עודמחקרים מהמלחמה מוכיחים כי חניכי תנועות נוער מגלים חוסן נפשי גבוה יותר, אבל רוב בני הנוער לא משתתפים בפעילות חינוכית אחרי הלימודים.
קראו עודעם פתיחת שנת הלימודים צריך לזכור שאנשי החינוך הם "כיפת הברזל" החברתית של ישראל, עתידנו טמון ביכולת שלהם ליצור עתיד טוב לדור התקומה שלנו.
קראו עודבסיומה של שנת לימודים מורכבת, מטרות מערכת החינוך צריכות להיכתב מחדש: בראשן לא יעמדו הישגים לימודיים, אלא מדדים ערכיים וחברתיים ויצירת כלים להתמודדות עם טראומה ופוסט טראומה.
קראו עודהשינוי המיוחל בגיל הרך לא יוכל להתרחש ללא השקעה משמעותית בתשתיות החברתיות בישראל, הכרוכה בשינויי מדיניות - תקציבים, חקיקה וכוח אדם איכותי לטובת ילדים ומשפחותיהם.
קראו עודהחיים של כולנו יהיו טובים יותר אם סביב כל שולחן שבו נופלות הכרעות חשובות תשבנה נשים. הביטו במציאות שאחרי ה-7 באוקטובר ופשוט אל תפריעו לשינוי - הוא כבר מתרחש.
קראו עודדווקא עכשיו, יש צורך קריטי בהכשרה ייעודית למנהלים שיובילו את החברה האזרחית בישראל כך שתוכל להמשיך ולשמש כעוגן של רלוונטיות והתחדשות לנוכח האתגרים החברתיים העכשוויים והעתידיים.
קראו עודבעת האחרונה עולים סיפורים קשים ומטרידים על פגיעות מיניות המתרחשות בקרב מפונים בבתי המלון. מתן כלים להורים לזיהוי אינטראקציות מיניות בלתי מותאמות ולשיח פתוח עם ילדיהם על הנושא, יכול לסייע בשמירה על המוגנות שלהם.
קראו עודמשרדי הממשלה לעולם לא יכירו את צרכי התושבים טוב כמו הרשות המקומית והעומדים בראשה, שנדרשו לתת מענה מידי לצרכים אלה אחרי ה-7 באוקטובר. חשוב לצאת ולהצביע, והגיעה העת לתת לראשי הרשויות את הכלים להתמודד עם מה שעתיד לבוא.
קראו עודצעירים הם בין הקבוצות שנפגעו במיוחד מאירועי ה-7 באוקטובר ומצב החירום שבעקבותיו. מה יסייע לשמור על חוסן נפשי בימים אלה, איך לזהות סימני מצוקה ולאן לפנות לקבלת טיפול מקצועי?
קראו עודבשתיקתן לנוכח האלימות המחרידה לאור יום כלפי נשים באירועי 7 באוקטובר 2023, אקטיביסטיות בארגוני נשים בחברה האזרחית העולמית ובאו"ם בוגדות במפעל החיים שלהן עצמן.
קראו עודכל ניסיון מלאכותי לצנזר את השיח שקורע את החברה הישראלית בתוך הכיתה נועד לכישלון, וגם אינו נכון מהותית. על מערכת החינוך להציג את הדעות השונות ולאפשר אותן, ולנסות לייצר גשר והבנה במקום שיח דיכוטומי.
קראו עודהאלימות הגואה בחברה הערבית היא רק נקודת הקצה של תהליכים שמתחילים עוד הרבה קודם ונובעים מהזנחה, אפליה ופערים בין החברה הערבית והיהודית שיש להם השלכה ישירה על תנאי הפתיחה של הצעירים.
קראו עודדווקא החינוך הבלתי פורמלי, שמשרד החינוך כמעט ואינו משקיע בו, יכול להוות בסיס לשינוי חברתי ולצמצום אי השוויון המגדרי בשוק העבודה, שחלק גדול ממנו נובע מעבודה במשרה חלקית של נשים.
קראו עודמחקר מקיף שנערך ביוזמת קרן רש"י וקרן גנדיר ובחן מוטיבציות, תפיסות וצרכים של צעירים בישראל, מעלה אתגרים רבים העומדים בפני מי שעובד עם צעירים בחברה האזרחית, במוסדות המדינה וברשויות המקומיות
קראו עודתקציב המדינה מייבש את הצפון ולא נותן מענה לבעיות החשובות ביותר של התושבים, וכך אזור זה אינו ממצה את משאביו הטבעיים, האנושיים והכלכליים. מה, הצפון הוא לא פריפריה?
קראו עודלאור הביקוש הגובר לעובדים בעלי אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית, עלינו לפתח יותר תכניות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי שיתנו מענה לפיתוח מיומנויות מתקדמות, לחבר בין המערכות השונות ולעודד ילדים לממש את יכולותיהם בכל אחת מהן
קראו עודהחינוך הבלתי פורמלי לא רק פותח עבור ילדים ובני נוער הזדמנויות אדירות למימוש הפוטנציאל שלהם, הוא גם בעל כוח עצום לאחות שסעים בחברה – פשוט על ידי היכרות עם האחר.
קראו עודעל רקע השיח הציבורי סביב השוויון בנטל, השירות הלאומי והאזרחי הוא אחד הפתרונות המתבקשים, שבאמצעותו אפשר לקרב בין קבוצות שונות וגם לאפשר לצעירים בניית זהות, שייכות וחיבור לחברה הישראלית.
קראו עוד114 שנים מאז צויין לראשונה יום האישה הבינלאומי, עדיין לא חסרות סיבות לציין אותו: מספר הח"כיות בירידה, פערי השכר עומדים על 32%, נשים ממשיכות לחוות אלימות, וכעת התחלנו לחשוש שזכויותנו הבסיסיות ילקחו.
קראו עודהתכנים החיצוניים שנכנסים לכיתות עוברים דרך מנהלי בתי הספר וצוותי החינוך, וללא הכתבה של אף אחד מלמעלה, וגם הציבור מתפקד כשומר סף - והבהיר שיש לו קווים אדומים ברורים.
קראו עודהעיסוק בשאלות כמו למה היא לא ביקשה עזרה או עזבה מגלם את כל מה ששגוי באופן בו אנחנו מבינים את תופעת האלימות במשפחה, ולא יקדם סיוע לנשים הנמצאות במלכודת האלימות. שינוי משמעותי יתחיל כשנפסיק להסב את המבט ונתחיל להקשיב.
קראו עודכאשר מדובר באתגר מערכתי כמו מוביליות חברתית-כלכלית, על מנת ליצור אימפקט משמעותי ולהשאיר משהו אחרינו, השקעה ביכולות ותשתיות חברתיות היא כורח המציאות. אבל מהן היכולות הקריטיות לקידום מוביליות ואיך מודדים ומשפרים את הטמעתן?
קראו עודחיזוק יכולתן של הרשויות המקומיות למצות את המשאבים הקיימים ולפתח מקורות הכנסה חדשים יסייע להן בהשגת צמיחה חברתית-כלכלית שתביא לשיפור איכות החיים של תושביהן.
קראו עודהצורך להשקיע בתשתיות חברתיות אולי לא ברור לכל, בניגוד לתשתית פיזית, אך חשיבותן גדולה לא פחות ולא פעם הן אפילו נותנות תשואה גבוהה יותר על ההשקעה.
קראו עודבכל מהלך שנרצה ליזום ולהטמיע בישוב, לעבודה עם הרשות המקומית כשותפה מובילה יש יתרונות רבים - וזאת לצד הערך המהותי שבמתן אפשרות לקהילה לעצב את גורלה.
קראו עודגם מבלי שיהיו לה סמכות או אחריות פורמלית לכך, הרשות המקומית נמצאת בעמדת מפתח מבחינת ההשפעה על המוביליות החברתית של תושביה, ויש להשקיע בחיזוק היכולות שלה ולתת לה כלים למלא את ייעודה.
קראו עודהאתגר המשמעותי ביותר בפתיחת שנת הלימודים הוא משבר ההוראה, אשר משפיע באופן ישיר לא רק על המורים עצמם אלא גם על התלמידים. למרות הסכמה רחבה על הצורך בשינוי מהותי בנושא, הפער בינה לבין המעשים הוא עצום.
קראו עודבתכנית החומש לחברה ערבית יש בשורה של ממש, אבל חסר מרכיב קריטי שבלעדיו היכולת להוביל לשינוי עמוק ולצמצום פערים מוגבלת - השקעה בגיל הרך, שיש לו חשיבות מכרעת בחיי הילד ובהתפתחותו.
קראו עודלקות אינה מחייבת מוגבלות, אלא נוצרה במפגש בין לקות האדם לסביבה. הנגשת המרחב הציבורי והדיגיטלי לאנשים עם מוגבלויות מעוגנת בחוק ובתקנות, אך חשובה לא פחות היא המודעות לנושא.
קראו עודשוב ושוב מצמצמים את הטיפול בבעיות המורים והמורות במערכת החינוך לעניין השכר בלבד, ומותירים את הטיפול בסוגיה המהותית של מעמד המורה לעתיד - כזה שלעולם לא מגיע.
קראו עודכאשר תלמידים נדרשים לשנן כמויות של חומר מבלי לרכוש מיומנויות אחרות, בוגרי מערכת החינוך חסרים את ארגז הכלים להמשך דרכם. את המציאות המטרידה הזאת צריך לשנות, ורפורמת הבגרויות היא התחלה טובה.
קראו עודישראל צריכה להחליף דיסקט: העלייה אינה נטל כלכלי אלא דווקא נכס פוטנציאלי אדיר. כל שקל שיושקע בפיתוח מיומנויות והכשרה מתאימה, יחזיר את עצמו בריבית דריבית בעוד כמה שנים.
קראו עודהחברה הבדואית בנגב מגלה רצון עז להשתלב בחיי החברה והכלכלה בישראל. הדרך לשמר את מרקם החיים המשותפים, גם בעקבות מעשים אלימים של מיעוט שאינו מייצג את הכלל, היא בקידום מערכת החינוך הבדואית למאה ה-21.
קראו עודשנת 2022 תיזכר כשנת מפנה בכל הנוגע לגיל הרך, כשמשרד החינוך קיבל לראשונה את האחריות למסגרות חינוך-טיפול לפעוטות. יצירת רצף חינוכי מלידה עד גיל 18 היא ציון דרך משמעותי במסע לצמצום אי-השוויון החברתי, אך מימוש המהלך כרוך באתגרים גדולים.
קראו עודהמוביליות, כלומר היכולת להתקדם במעמד החברתי וברמת ההשכלה וההכנסה, היא קודם כל סיפור גיאוגרפי: הסיכוי של ילדים מהחמישון התחתון של ההכנסות להגיע בבגרותם לחמישון העליון הולך ופוחת ככל שמתרחקים מהמרכז.
קראו עודשינוי שיטת ההכשרה, תקצוב שכר המורים והפיכת ההוראה למקצוע מוערך צריכים להיות מונחים על שולחן הדיונים - הדברים ידועים אך נדרשות החלטות אמיצות מול ארגוני המורים וחלק מחשיבה ארוכת טווח.
קראו עודהשירות הלאומי-אזרחי מעניק לצעירים מכל המגזרים כלים להשתלבות בחברה ובכלכלה, וגם מסייע לחיזוק הלכידות החברתית שהיא מרכיב חשוב בביטחון הלאומי של כולנו.
קראו עודמערכת החינוך חייבת להיערך לאפשרות הסבירה שרמת התחלואה תחייב חזרה ללמידה בצורות אחרות, שלא בכיתה בבית הספר – ולמידה מרחוק בזום צריכה להיות הפתרון האחרון.
קראו עודחיזוק תשתיות התחבורה הציבורית בישראל והפיכתה לנגישה לכלל האזרחים יאפשרו לאנשים עם לקות ראייה לנהל חיים עצמאיים ומלאים, וזהו גם תנאי לתהליך אמיתי של שוויון, ולא רק ביום המודעות לאנשים עם מוגבלות.
קראו עודרבות דובר על ישראל כ"סטארט-אפ ניישן" - אך הדבר לא היה קורה ללא גל העלייה המשמעותי האחרון מברית-המועצות לשעבר בשנות ה-90. ייתכן שגם כעת אנו עדים לתופעה דומה: עולים חדשים להיי-טק.
קראו עודעם פתיחת שנת הלימודים, צריך להפסיק לדבר במושגים של הכל או כלום, ולייצר מספר מתווים מקבילים למערכת החינוך שייקחו בחשבון מגוון רחב של תרחישי תחלואה, ויאפשרו אוטונומיה דיפרנציאלית לרשויות המקומיות.
קראו עודלאחר פיילוט של כשנתיים, מיזם המנטורינג "מקושרים" מסכם במדריך מקיף את הידע שנצבר לקראת ההטמעה שלו כחלק מיתד - התוכנית הלאומית לצעירים וצעירות במצבי סיכון.
קראו עודאם אתם מרגישים שהידע וניסיון החיים שלכם יכול לעזור לצעירים בתחילת דרכם, התנדבות כמנטורים יכולה להיות בדיוק העשייה המשמעותית שמתאימה לכם.
קראו עודמחקר יישומי מקיף וראשון מסוגו בישראל נותן כלים לתכנון השקעות אפקטיביות בקידום מוביליות חברתית, על ידי מיפוי הגורמים המשפיעים עליה ברמת הפרט והסביבה המקיפה אותו וקשרי הגומלין ביניהם.
קראו עודכניסתה לתפקיד של שרת החינוך החדשה, יפעת שאשא-ביטון, במקביל ליציאה מהקורונה היא הזדמנות אדירה שצריך לנצל כדי לחולל שינויים שחלקם כבר התחילו. המלצות לחמש משימות דחופות שיש לבצע במערכת החינוך.
קראו עודיום ההזדהות עם העיוורים מזכיר שיש חוק שלא נאכף, והגיע הזמן להנגיש ומיד אתרי קניות, חדשות, מידע, מערכות לימודים מקוונים ועוד, כדי לשפר משמעותית את חייהם של כ-100 אלף אנשים עם לקות ראייה חמורה ו-24 אלף אנשים עם עיוורון בישראל
קראו עודלאיזו מציאות חינוכית אנו שולחים את ילדינו אחרי שחוו שנה קשה של משבר? הכיתות צפופות, הילדים מבולבלים, הפערים מעמיקים - אבל את מקבלי ההחלטות זה לא ממש מעניין.
קראו עודממשלה מתפקדת שבראש שיקוליה הכלכלה והחברה הייתה משקיעה את המיליארדים ביצירת מנועי צמיחה לעתיד ובדאגה למי שבאמת זקוקים לכך
קראו עודתוך שנים מעטות ניתן יהיה להבטיח שכל הפעוטות בידיים טובות - כל מה שדרוש זה החלטה ממשלתית שעלותה כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה בלבד
קראו עודמתחילת משבר הקורונה חלה עלייה של מאות אחוזים בפניות על רקע אלימות במשפחה; הממשלה חייבת לעשות הרבה יותר למען הנשים והילדים החשופים לסכנה בבית
קראו עודתכנית המלגות "משכילה" מאפשרת לאימהות יחידניות לשנות את חייהן וחיי ילדיהן באמצעות לימודים לתואר אקדמי. סיפורה האישי של קמי יפית אשכנזי
קראו עודללא מערך הכשרות ראוי שיידע לכוון את הצעירים ולהכשיר אותם למקצועות המחר, דור שלם שמהווה את העתודה החשובה ביותר של ישראל ייפגע קשות
קראו עודחוק הפיקוח על מעונות היום חשוב אך אינו מספיק; המשבר העמוק בחינוך לגיל הרך מחייב מהלך לאומי מקיף והשקעת משאבים ליצירת מסגרות חינוך מיטביות
קראו עודהדרך היחידה להחזיר למעגל העבודה את מי שיישארו ביום שאחרי הקורונה ללא יכולת להתפרנס בכבוד היא להכשיר אותם בתחומים רלוונטיים לעולם התעסוקה החדש
קראו עודשביתת העובדים הסוציאליים היא לא רק מחאה על שכר ועל תנאי עבודה, אלא ניסיון נואש להתריע על מצב השירותים החברתיים בעת שמעגל הנזקקים להם הולך וגדל
קראו עודהמשבר יכול להוות נקודת זינוק למערכת חינוך טובה ושוויונית יותר אם נבטיח נגישות טכנולוגית לכל תלמיד ואוטונומיה דיפרנציאלית לרשויות המקומיות
קראו עודעמותת אופק נותנת לצעירים שלא גויסו לצבא הזדמנות להתנדב לשירות לאומי-אזרחי ולרכוש כלים ומיומנויות שעשויים לשנות את מסלול חייהם
קראו עודההתמודדות עם הפערים החברתיים ובפרט הסרת החסמים המונעים יציאה ממעגל העוני חייבים לעמוד בראש סדר העדיפויות של הממשלה שתוקם, עם הפערים החברתיים ובפרט הסרת החסמים
קראו עודכדי למנוע קריסה של שירותי הרווחה והאוכלוסיות הנעזרות בהם חייבת ממשלת ישראל להגדיר בתכנית הכלכלית שלה תקציב חירום לסיוע לארגוני המגזר החברתי
קראו עודאפשר לנצל את זמן הקורונה בבית כדי ללמוד תכנות ועוד נושאים בתחום המחשבים והסייבר בקורסים האינטרנטיים של המרכז לחינוך סייבר - בעברית ובחינם
קראו עודההתמודדות עם הפערים החברתיים ובפרט הסרת החסמים המונעים יציאה ממעגל העוני חייבים לעמוד בראש סדר העדיפויות של הממשלה שתוקם
קראו עודדו"ח המוביליות של הפורום הכלכלי העולמי המאפשר לבחון את מידת מימוש פוטנציאל ההון האנושי של ישראל, שיקבע את יכולתנו להתחרות במדינות אחרות בעתיד
קראו עודהעיסוק של הפורום הכלכלי העולמי במוביליות חברתית ואי-שוויון הוא חלק ממגמה בולטת של גופים בינלאומיים לחקור נושאים אלה והקשר שלהם לצמיחה כלכלית
קראו עודלפי נתוני הלמ"ס, 191 מתוך אלף ילדים ערבים מוכרים במחלקות הרווחה כנזקקים לסיוע, לעומת 114 מתוך אלף ילדים יהודים. מסגרת התנדבותית יכולה להוות עבורם תחנה קריטית בדרך להשתלבות בחברה כבוגרים
קראו עודמה הופך ארגון חברתי לחדשני? ולמה בכלל אנחנו צריכים חדשנות חברתית?
קראו עודאירוע מיוחד שייתקיים השבוע במטה האו"ם בניו יורק, ישראל תציג חדשנות המגויסת למען קיימות חברתית וסביבתית – וגם קרן רש"י תהיה שם
קראו עודהמרכז לחינוך סייבר הציב לעצמו כיעד להתמודד עם הדרת הנשים בהיי-טק ולקדם שוויון מגדרי דרך תכניות ייעודיות לנערות
קראו עודעכשיו כשהבחירות מאחורינו, זה הזמן להקדיש מחשבה למשימות הדחופות ביותר שיעמדו בפני הממשלה החדשה – ולא משנה מה יהיה הרכבה
קראו עודישראל היא אמנם "ארצנו הקטנטונת", אבל למקום בו גדלים ילדים, ובמיוחד לריחוק שלו ממרכז הארץ, יש השפעה גדולה על סיכויי המוביליות שלהם
קראו עודרגע לפני פתיחת שנת הלימודים, כדאי לעצור ולעסוק בשאלות בסיסיות אודות מערכת החינוך שלנו
קראו עודכדי שילד שנקודת הפתיחה שלו נמוכה יוכל להצליח בבית הספר אין די בשוויון פורמלי בתקציבים, ויש לתת לו הקצאה עודפת של משאבים – יותר שעות הוראה, מורים איכותיים ועוד
קראו עודקידום אפקטיבי של מוביליות צריך להתחיל קודם כל בחיזוק הרשויות המקומיות, במיוחד בפריפריה, על ידי בניית התשתית והיכולות של היישוב עצמו תוך העצמה של המנהיגות המקומית ושיתוף מלא של התושבים בתהליך
קראו עודזה הזמן להניע מהלך לאומי שבמרכזו האתגר הגדול הבא: קידום מוביליות חברתית להבטחת העתיד של ילדינו
קראו עודמאות צעירים וצעירות מכל מגזרי החברה, רובם כאלה שגדלו בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, משתתפים מדי שנה בתכניות ההתנדבות אותן מפעילות עמותות קרן רש"י
קראו עודיוזמת "הקפיצה החברתית" של קרן רש"י קוראת לממשלה להכיר במוביליות חברתית כיעד לאומי
קראו עודרגע לפני הבחירות, יש לדרוש מהממשלה פיקוח יעיל על מסגרות חינוכיות לגיל הרך. על המדינה לקחת אחריות מלאה על חינוך ילדינו מגיל לידה
קראו עודקרן רש"י גאה להציג: מתווה ההמלצות למדיניות לאומית לקידום מוביליות חברתית בישראל
קראו עודכיום, המשאבים המושקעים בשלבי החינוך השונים – מסגרות הגיל הרך, גנים, בית ספר יסודי וכן הלאה – עומדים ביחס הפוך לחשיבות השלב בהתפתחות הילד ובסיכויי המוביליות שלו
קראו עודמתברר שאפילו שנת לימודים אחת עם מורה טוב משפיעה באופן משמעותי על עתיד הילדים. אז איפה מוצאים מורים טובים יותר?
קראו עודאנחנו שמחים לארח בזירת המוביליות את הדס לוי ביליג, מנהלת תחום תכניות במרכז לחינוך סייבר של קרן רש"י, שהוקם ופועל כדי לתת לילדים ובני נוער בפריפריה הזדמנויות לממש את הפוטנציאל שלהם למצוינות בתחום הסייבר
קראו עודרמת המוביליות הבין-דורית בשכר בישראל גבוהה יחסית בהשוואה למדינות מפותחות אחרות. אבל האם זה אומר שהכל טוב? לא בדיוק
קראו עודהסיכוי של ילד בישראל שנולד בחמישון התחתון להגיע בבגרותו להכנסה של החמישון העליון הוא 10.5%. למרות זאת, המוביליות בישראל נמצאת במגמת ירידה
קראו עודמה הקשר בין הכנסת ההורים לביו הסיכוי של ילד או ילדה להפוך לממציאים בבגרותם? וכמה זמן ייקח לסגור את הפער בשיעור הממציאים בין נשים לגברים בקצב הנוכחי?
קראו עודלכאורה, החינוך הוא הכלי המרכזי בעזרתו ניתן לנתק את הקשר ולאפשר מוביליות חברתית. אבל בפועל, פערים לימודיים נוצרים כבר לפני גיל הגן ולעיתים קרובות דווקא הולכים וגדלים בהמשך
קראו עודאי-השוויון פוגע לא רק באלה שבתחתית הסולם אלא בכולם. כדי לפרוץ את המעגל צריך להגדיר את צמצום הפערים כמשימה מרכזית
קראו עודאנחנו שומעים הרבה על מוביליות חברתית, אבל מה זה בדיוק ולמה זה חשוב?
קראו עודאיך נראית המציאות היומיומית של משפחות החיות מתחת לקו העוני, ולמה כל כך קשה להחלץ ממצב זה?
קראו עודמשרד הרווחה אינו יכול לפתור לבדו את בעיית העוני ברמה הלאומית. העוני הוא תופעה רב-ממדית, וככזו היא מצריכה מענה רב-ממדי
קראו עוד